Tips på hur du kan ta bilder i förskolan
|Många tycker att GDPR (dataskyddsförordningen) har dokumentationen av barn i förskolan. Jag skulle vilja påstå att vi hade samma regelverk att förhålla oss till när vi hade PUL (personuppgiftslagen), men vi var kanske inte så insatta i den eftersom det inte pratades om PUL på samma sätt som GDPR.
Fota aktiviteten
Det är lätt att tänka att du måste ha med barn på bilderna. Och det vill jag påstå att du fortfarande kan ha, men fundera gärna lite extra på om andra måste kunna identifiera vilka barnen är. Oftast är det aktiviteten du vill dokumentera och inte vilka barnen är. Självklart kan det finnas tillfällen när du ska dokumentera enskilda barns utveckling och lärande och då måste du såklart känna att du kan ta bilder där det framgår vilka barnen är. Men i de flesta fall är det säkert en aktivitet som du vill visa upp och då är vem som gör det helt underordnad. Hur bra kan inte en närbild på barnhänder som målar vara eller fötter hoppar i en vattenpöl.
Undvik täcka barnens ansikten med smileysar
Det finns inget värre än bilder som är fulla med hjärtan och smileysar som täcker barnens ansikten. Jag vågar påstå att det inte finns något som tar mer fokus från det du ville förmedla än det. Förlåt till er alla som jobbar på det sättet. Jag förstår att ni bara försöker göra rätt, men ta istället två bilder.
Ta olika bilder för olika syften
Jag vågar påstå att alla fotar och dokumenterar digitalt. Så varför sparar du egentligen på bilderna…? När du ska ta en bild så tänk redan innan på att du bör ta den på två olika sätt för att kunna använda på två olika sätt. En bild där inga barn kan identifieras som du kan använda i sociala medier och publicera publikt till alla vårdnadshavare och kanske en bild som ni använder i ert egna arbete på förskolan när ni dokumenterar och reflekterar.