Arbeta med serier med de minsta barnen i förskolan

Det finns flera olika sätt att komma igång och arbeta med serier i förskolan med de allra minsta barnen. Beroende på barnens ålder kan du anpassa serieskapandet. Men som alltid – underskatta inte barnen!

Börja enkelt!

Börja enkelt och då menar jag verkligen enkelt. Är det något de allra flesta barn lär sig tidigt, så är det hur olika djur låter.

Kanske arbetar ni redan med ett team där djur ingår, eller så läser ni kanske en bok som innehåller djur. Tillsammans med barnen kan du prata om olika djur och hur de låter. Hitta inte på något nytt utan spinn vidare på det ni redan gör.

Introducera pratbubblan som symbol

Förutom att prata om djurens läten behöver du introducera en symbol, pratbubblan. Här behöver du börja med att visa upp pratbubblan. Ja, vad är egentligen en pratbubbla ? Är det något av barnen som vet vad symbolen heter och kan berätta för de andra barnen? Har barnen sett pratbubblor någonstans, var i sådana fall? Vet de vad en pratbubbla är symbol för och vad den finns till för?

Lyft fram andra modersmål

Har du barn med olika modersmål? Då är det en fantastisk möjlighet att lyfta fram hur djuren låter på olika språk – låter de lika eller olika. Här kan du med fördel ta hjälp av vårdnadshavarna för att ta reda på hur djuren faktiskt låter om barnen själva är för små för att veta.

Koppla ihop pratbubblan med ett läte

När barnen har förstått vad en pratbubbla är, kan du koppla ihop det med djurens läten. Börja med att låta pratbubblorna vara tomma och diskutera med barnen hur de olika djuren låter. Här kan du ha förberett med djur som passar in i det tema eller arbetsområde som ni eventuellt arbetar med på förskolan, eller så får barnen vara med och välja ut djur.

Hur skriver man hur djuren låter?

Nästa steg är att tillsammans med barnen fylla i djurens läten i de tomma pratbubblorna. Att skriva in hur djuren låter kan göras antingen analogt eller digitalt. Välj det som passar dig och barnen bäst.

Kanske har du något barn som själv vill ge sig på att skriva? Och exakt vad som skrivs är ju inte det viktiga. Det kan vara något som liknar bokstäver eller bara krumelurer som skapar nonsensord. Det handlar inte om att det ska bli rätt, utan om att skapa ett intresse för skriftspråket, att bokstäver bildar ord och att ord betyder något som man kan läsa.

Skriv ut och sätt upp serien

När ni är klara, skriv ut och sätt upp serien med djuren, pratbubblorna och hur djuren låter. Barnen kommer garanterat peka, låtsas läsa eller i vissa fall kanske faktiskt läsa vad som står samtidigt som de imitera hur de olika djuren låter. De kommer att göra kopplingen till djurens läten och bokstäverna som formar djurens läte och vips så har de identifierat ljudet mmm och uuu som M och U i Mu.

Lägg in egna pratbubblor i en ordlös bok (pekbok/ordbok)

En ordlös bok innehåller bara bilder men har en klar berättarstruktur och ett tydligt budskap i bilderna. Böckerna kallas också för textlösa böcker eller för silent books. En ordlös bok (bilderbok) är fantastiska på så sätt att läsaren får möjlighet att använda sin fantasi och själv fundera berättelsen och budskapet i bilden.

Fota en boksida ur en fysisk bok eller ta en skärmdump på en sida i en digital bok. Börja med bilder där det är tydligt att det händer något i bilden och som du tror kan väcka tankar och idéer hos barnen. Arbetar ni med något speciellt tema på förskolan så spinn vidare på det, annars ta en bild som du tänker passar barngruppen och barnens ålder.

Steg 1: Vad föreställer bilden?

Börja med att låta barnen titta på bilden. Prata med barnen om vad de ser på bilden. Titta på bilden och låt barnen berätta vad de ser. Har barnen olika tankar om vad som händer i bilden? Inget är rätt eller fel utan låt barnen använda sin fantasi och skapa sig egna inre bilder av vad som händer. Låt barnen prata om vad bilden föreställer, vilka karaktärer som finns med i bilden, vad gör de, vad tänker och vad de säger de till varandra. Vem tar äpplet från vem? Varför? Vad har hänt innan?

Steg 2: Vad säger och tänker de?

Visa bilden med pratbubblor och prata om att ibland så säger man saker och ibland så tänker man saker. Visa skillnaden på olika typer av pratbubblar och vilken man använder för vad. Ställ öppna frågor till barnen. Vad tror de att karaktärerna säger till varandra och vad tänker det? Vad är det för skillnad att tänka och säga saker? Vad kan hända om man säger saker utan att tänka eller tänker saker utan att säga dem?

Steg 3: Skriv dialoger och tankebubblor

Skriv in vad barnen tänker att kaninen och igelkotten säger till varandra och tänker. Här kan du välja att vara analog eller digital, välj det som du känner dig bekväm med. Barnen behöver inte enas, utan kan komma fram till olika saker som karaktärerna säger till varandra och tänker. Olikheterna visar att ingen har tolkningsföreträde utan att det går att skapa många berättelser från en och samma bild.

Dokumentera barnens olika berättelser och sätt upp på väggen. Eller varför inte skapa en bok i Book Creator och samla alla berättelserna.

Lägg in ljudinspelningar i en ordlös bok

Utnyttja de digitala verktygens möjligheter. Istället för textdialog kan en digital seriebild innehålla ljudinspelningar i pratbubblorna. Så låt barnen med sin egen röst och sina egna ord berätta vad de olika karaktärerna i bilden säger till varandra.

Låt barnen spela in sin egen tolkning av vad som sägs och samla de olika dialogerna. Varje barn kan utifrån sin egen fantasi få dokumentera sin dialog. Eller varför inte låta barnen samarbeta och tillsammans spela in dialoger till bilderna.

Lägg in ljudinspelningar i pratbubblorna genom att låta barnen prata in vad de olika karaktärerna i bilden säger.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.