Dagens förskolebarn är galet digitala

Varje år utkommer Internetstiftelsen i Sverige (iiS) med olika rapporter om internet och dess användning. En av rapporterna, Eleverna och internet 2016, presenterar hur barn som går i skolan använder internet, i skolan och på fritiden. En liten liten del i rapporten har också undersökt hur det står till med barnen i förskolan och resultaten visar att de är galet digitala.

Hur ser användningen ut?

Jag kan inte bestämma mig för om det är spännande, skrämmande, fascinerande eller väntat att 2% av dagens 2-åringar har en egen mobiltelefon. Som förälder själv, tänker jag att hellre en egen telefon än att de ska ha min. För vem vet vad dessa helt orädda barn trycker in sig på. Vad kan de skicka iväg för meddelanden, vem kan de ringa upp, vad kan de lyckas gilla i sociala medier – allt i mitt namn. Dessutom uppgraderar vi våra telefoner oftare än de slits ut, så det finns säkert en och annan fullt fungerade telefon av modell äldre hemma hos många. Så med kostnaden av endast ett kontaktkorts värde tas nu många avlagda mobiltelefoner över av de allra minsta i familjen.

Majoriteten av alla 2-6 åringar använder surfplatta och ju äldre barnen blir desto mer använder man internet.

Men vad gör barnen?

Inte helt förvånande är det konsumtion som barnen ägnar sig åt i störst utsträckning. Majoriteten av 2-6 åringarna tittar på TV och video. Med stigande ålder ägnar sig barnen mer och mer åt att spela spel. Statistiken visar helt enkelt att barnen snarare är konsumenter än producenter.

Här kan man fundera på hur förskolan skulle kunna bidra till att fler barn blir producenter genom att öka skapandet av eget innehåll och användningen av pedagogiska lärprogram i förskolan.

En annan fundering blir förstås vad händer med de barn som inte finns representerade i statistiken, som inte använder internet eller har tillgång till en lärplatta eller mobiltelefon hemma. Hur ser förskolans möjligheter ut att nå de barn som inte har tillgång och aktivitet hemma?

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.