Uppföljningstillfälle för förskoleklassens pedagoger

iPadutbildning-forskoleklass-uppfoljningstillfalleIdag erbjöd vi ett uppföljningstillfälle för de pedagoger i förskoleklass som av olika anledningar missade ett eller flera av höstens obligatoriska utbildningstillfällen.

Hållpunkter

Så här såg vårt schema för dagen ut.

Vecka Datum Tid Tema Tema
8 16/2 8-9 Grundutbildning 1
8 16/2 9-11 Digital dokumentation 2
8 16/2 11-12 Språk och matematik 3
8 16/2 13-15 Kreativa appar 4
8 16/2 15-17 Film och rörlig bild 5

Utmaningen

Den stora utmaningen inför dagens tillfälle var att få ner 15 timmars utbildning till 8 timmar. Vi var rädda att tempot skulle bli för högt – det blev för högt. Vi var oroliga att vi inte skulle hinna med alla exemplifieringar – det gjorde vi inte heller. Vi misstänkte att det inte skulle finnas så stort utrymme för frågor från pedagogerna – det gjorde det inte heller.

Vår känsla efter idag var att det blev forcerat eftersom vi visste vad deltagarna inte fick med sig från höstens utbildningsinsats. Deltagarnas upplevelse däremot var väldigt positiv, en utbildningsdag full med inspiration blandat med workshop. Så på det stora hela får vi vara nöjda med dagen och att vi faktiskt fick ihop det.

Bakgrund till utbildningen

Förra terminen gjorde bildningsförvaltningen i Katrineholms kommun en satsning på iPads i förskoleklass. Satsningen innebar att varje förskoleklass fick en iPad. För att få en iPad krävdes att pedagogerna genomgick en obligatorisk utbildning på totalt 15 timmar fördelat på 5 tillfällen. Av olika anledningar hade inte alla möjlighet att gå samtliga tillfällen, så idag erbjöd vi ett uppföljningstillfälle för de som missat ett eller flera tillfällen och för de som missat hela utbildningsinsatsen.

Lägg till en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *