Varför Pedagogverkstan?

Inför de iPadutbildningar som jag och en kollega erbjöd personalen i förskolan 2013 insåg vi vikten av att kunna inspirera pedagogerna med konkreta exempel. Eftersom ingen av oss vid tillfället arbetade i barn-/elevgrupp började jag testa saker på mina barn hemma. Tillslut hade jag samlat på mig en hel del inspiration och insåg att jag fått fram saker som kunde vara intressant och inspirerande även andra. Pedagogverkstan är alltså min privat inspirationssida som jag driver helt vid sidan av mitt jobb. Allt material som finns på sidan med en koppling till barn har jag skapat tillsammans med mina barn på min fritid. 

Jag utger mig inte för att vara någon annan än den jag är, så för sakens skull…

  • Jag saknar lärarlegitimation.
  • Jag har aldrig undervisat i barngrupp i förskolan.
  • Jag har aldrig undervisat elever i ett klassrum.
  • Jag utger mig inte för att kunna förskolans eller skolans styrdokument.

Det jag däremot har är…

  • Kandidatexamen i Pedagogik.
  • Magisterexamen i Pedagogik.
  • Kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
  • Studier i Digital mediedesign, 1,5 år.
  • Arbetat i 15 år på central nivå med digitaliseringsfrågor i kommunal verksamhet.
  • Utbildat personal inom förskola, grundskola och gymnasieår i 15 år.

Så jag har en stor övertygelse om att att digitala verktyg kan komplettera den traditionella undervisningen och göra den mer lustfylld. Blir den mer lustfylld är motivationen en annan och jag är övertygad om att ett helt annat lärande kan ske.

Du får själv göra bedömningen vad som kan fungera i din verksamhet och fundera över kopplingen till läroplansmål, centralt innehåll och kunskapskrav. De delarna lämnar jag med varm hand över till dig som är experten inom det området.

Det ges ut en del läromedel med tips på hur man kan jobba med lärplattan i undervisningen. Läromedel kostar pengar, men här på Pedagogverkstan är all inspiration gratis :).

Vem är jag?

Jag bor i Katrineholm med min familj, sambo och två barn, en son född 2008 och en dotter född 2010. Inte riktigt villa, hund och Volvo men villa, pool och studsmatta – som förmodligen är det nya :).

Har en förmåga att vilja dela med mig vilket mina andra bloggar är ett bevis på. För en herrans massa år sedan startade jag Scrapbookingguiden.se där jag samlade information kring scrapbooking och recenserat en mängd olika scrapbookingsaker. När barnen kom in i bilden fanns det inte lika mycket tid för scrapbooking då startade jag istället Funkishuset.se som var min plats där jag skrev av mig och delade med mig av mina erfarenheter av köp och renovering av vårt första hus.

Sedan liten har jag alltid gillar att baka, men jag avskyr pappersrecept, därför blev det ganska naturligt att starta Lisasrecept.se i syfte att bli min digitala receptbok. En sida som till en början bara var till för mig själv, men som under åren genererar en hel del besök. 

En gång per år köper jag 150kg vete och dammar av min symaskin. Då sys det vetekuddar för att sälja till jul under namnet byLisa. Det ger noll i lönsamhet och handlar inte om det, utan det är något befriande och lugnande med det monotona arbetet – klippa, sy och fylla och låta symaskinsnålen jobba på högsta hastighet. 

Pysslig av mig som jag är älskar jag också att slå in paket. För hur många olika sätt finns det inte att få vara kreativ på när det ska till att slås in julklappar och födelsedagspresenter. Därför har jag även skapat presentinslagning.se där jag försöker inspirera hur man kan slå in paket och julklappar på olika sätt.

Utbildningsbakgrund?

Direkt efter studenten flyttade jag till Linköping för att läsa vad jag trodde skulle bli mitt framtida yrke – ekonomi. Tyvärr kom jag inte in på företagsekonomi som var mitt förstahandsval så jag började istället läsa nationalekonomi. Det visade sig inte alls vara rätt för mig och när något blir tråkigt förlorar man motivationen och förlorar man motivationen så blir det helt plötsligt mycket svårare. Så efter en termin, där jag åtminstone lyckades skrapade ihop några poäng, bytte jag inriktning helt och sökte mig i stället till den beteendevetenskapliga institutionen. Där fann jag mig tillrätta och blev jag kvar i sex år och läste alla kurser jag tyckte verkade intressanta – pedagogik, vuxenpedagogik, arbetslivets pedagogik, kommunikation och samtalsmetodik, gruppsykologi och sociologi.

Samtidigt började jag få upp intresset för media, så parallellt började jag läsa Medie- och kommunikationsvetenskap som visade sig vara precis lika rätt. Jag avslutade mina studier vid Örebro universitet där jag under tre terminer läste Digital mediedesign.

Jobb?

För tillfället arbetar jag som verksamhetsutvecklare centralt på bildningsförvaltningen i Katrineholms kommun. Om sanningen ska fram så kunde jag aldrig drömma om att när jag tog studenten 1999, skulle flytta tillbaka till min hemstad 7 år senare för att jobba kommunalt. Om någon dessutom hade sagt till mig att jag skulle vara kvar mer än ett decennium senare, så hade jag aldrig trott personen. Som för många andra uppväxta i en liten stad så är målet att ta sig bort och inte återvända, men med åren får man andra perspektiv och prioriteringar och tur är väl det.

Att jobba kommunalt har för mig aldrig stått högt upp på önskelistan, men jag måste erkänna att jag har ett fantastiskt jobb. Visst är det segt ibland, det är trots en politiskt styrd organisation med all byråkrati så man ibland kan storkna och visst önskar jag många gånger att alla var precis som jag :), brann lika mycket som jag för sitt jobb och såg det som så mycket mer än bara en försörjning. Någonstans på vägen har jag förlikat mig, för jag är ju trots allt kvar. Det som motiverar mig att vara kvar är tillfredsställelsen att känna att jag har möjligheten att göra skillnad. Genom att göra skillnad för pedagoger gör jag skillnad även för barn och elever, och vad kan vara bättre än det!