Skapa serier i förskolan
|All läsning är positiv läsning! Så kasta bort eventuella fördomar om att serier inte handlar om läsning och kom igång med att skapa serier med barnen i förskolan. Att arbeta med serier handlar om att låta barnen utveckla skriftspråket utifrån sina villkor och förutsättningar. Det är mycket enklare än man kan tro och kan anpassas så att det kan genomföras även bland de yngre barnen i förskolan.
Bilderna hjälper barnen till en visuell läskunnighet. Utgångspunkten är att bilder har en mening och sänder ett budskap. Att ”läsa” bilder är något man lär sig och det är kulturellt präglat, menar Anna Sparrman (2006).
För dig som vill fördjupa dig så kan jag rekommendera modulen ”Barn läser och ritar bilder och serier” i Skolverkets lärportal.
Vad är en serie?
En serie är en berättelse i bildform som kompletteras med:
- förklarande text
- symboler
- dialoger (pratbubblor)
- tankar (tankebubblor).
En serie innehåller pratbubblor
En serie innehåller pratbubblor som kan se lite olika ut beroende på om det är någon som säger något, viskar något eller skriker något.
En serie innehåller symboler
Klassiskt för en serie är att den innehåller olika symboler. En serie kan förstärkas med symboler och ljudeffekter.
Appar för att skapa serier
Det finns flera appar för att skapa serier. Jag har testat flera appar, men har fastnad för följande appar:
- Book Creator
- Comic Life
Book Creator
Book Creator är min nummer 1 app. Att den också kan användas för att skapa serier gör den bara ännu mer komplett. Jag gillar recycling 🙂 och att en och samma app kan användas till flera saker.
Comic Life
Comic Life är en komplett app för att skapa serier. Den innehåller allt man kan önska sig, men är lite plöttrig och svår att jobba i.
Exempel på serier som kan skapas i förskolan
Precis som alltid är det enbart fantasin som sätter gränser för hur serier kan användas med barnen i förskolan. Några exempel på hur du skulle kunna komma igång att använda serier i förskolan:
- Berätta hur en dag på förskolan ser ut.
- Dokumentera en utflykt.
- Stegvisa instruktioner, exempelvis hur man tvättar händerna.
- Återberätta en befintlig berättelse utifrån bilder från en bok.
- Skapa en egen berättelse, antingen utifrån från fantasin eller utifrån bilder i en bok.
- Rita egna bilder och använd fantasin för att skapa en berättelset.
- Skapa en egen berättelse, rita därefter bilder till den och skapa den i serieformat.